Klachten rondom de knieschijf? Wij kunnen hier iets mee!

De meeste mensen hebben er wel eens last van de knie. Logischerwijs kan er van alles mis zijn met een knie. Toch komen sommige klachten wat vaker voor dan andere. Het patellafemoraal pijnsyndroom is iets wat wij in de praktijk veel zien.

Het patellafemoraal pijnsyndroom is de medische benaming voor bepaalde pijnklachten rond de knieschijf (in het Latijn: patella). De pijn kan optreden bij belasting zoals wandelen, hardlopen, traplopen en fietsen. De pijn neemt vaak toe na inspanning en bij het zitten met gebogen knieën.

Hoe deze pijn precies ontstaat is tot vooralsnog onduidelijk. Wel is het bekend dat een aantal factoren een rol spelen bij deze klachten. Eén van de belangrijkste hiervan is het onvermogen van het lichaam om de knie recht te houden tijdens belasting. Vaak zien wij in de praktijk een beweegpatroon van de benen die niet gunstig is voor de belasting op de knieschijf. Hierdoor kan de knie makkelijk naar binnen zakken en/of de knieschijf naar buiten drukken waardoor de druk op de knie groter wordt. Hierdoor kunnen deze klachten ontstaan, aan blijven houden of zelfs erger worden.

In een recent wetenschappelijk onderzoek is het effect van training onderzocht op pijnvermindering bij deze klachten. Uit het onderzoek is gebleken dat de pijnvermindering het snelste voelbaar is wanneer niet alleen de beenspieren worden getraind, maar ook de heup-, romp- en bilspieren. In dit onderzoek is geconcludeerd dat een combinatie van bepaalde oefeningen voor bepaalde spieren zorgt voor een eventuele verandering van het beweegpatroon die de oorzaak kan zijn voor deze klachten.

Binnen de praktijk Fysiotherapie Houtwal komen wij deze klachten veel tegen. Daarom is het erg interessant om met deze informatie bezig te zijn.

Herkent u deze klachten? Wij gaan graag aan de slag om met u deze klachten op te lossen. U kunt een afspraak maken via onze site of door te bellen naar het nummer: 036 522 31 35.

Bronnen:
1. Ferber, R., Bolga, L., Earl-Bhoem, J. E., Emery, C. & Hamstra-Wright, K. (2015). Strengthening of the Hip and Core Versus Knee Muscles fort he Treatment of Patellofemoral Pain: A Multicenter Randomized Controlled Trial. Journal of Athletic Training, 50(4), 366-377.

2. Patellafemoraal pijnsyndroom. Geraadpleegd van https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Ziekte/Patellofemoraal-pijnsyndroom

Ontwerp & realisatie: Refreshed

Foto's door: Studio Monde